stefanschlicht.reismee.nl

Part 7: Final chapter

Met nog 3 weken te gaan was het weer tijd voor het volgende en laatste nieuwe land, Cambodja. Vanaf Ho Chi Minh stad heb ik de bus gepakt naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. De reis duurde alles bij elkaar zo’n 6 uur. Bij de grensovergang werd alles netjes voor ons geregeld en we waren er zo doorheen. Van iemand anders hoorde ik dat het er erg rustig was en dat het normaal meestal wel 2 uur duurt voordat je de grens over bent. Dit keer duurde het maar een half uurtje, dus dat valt mee. Ik Phnom Penh ben ik 3 nachten gebleven. Hier heb ik de Killing Fields en het genocide museum bezocht, ook wel de S21 Gevangenis genoemd. Voor de mensen die het niet weten, Cambodja heeft een verschrikkelijke geschiedenis achter de rug. In de periode van 1975 – 1979 was Pol Pot aan de macht met zijn Rode Khmer-leger. Hij wilde een zelfvoorzienend land en verdreef daarom iedereen uit de steden naar gevangenissen en werkkampen. Mensen die maar enigszins slim waren, een opleiding hadden, doctor was of simpelweg een bril droeg werden naar de gevangenissen gestuurd en daar gemarteld en later naar de Killing Fields gestuurd om vermoord te worden. Pol Pot kon alleen mensen gebruiken die hard konden werken. De eerste stop was de gevangenis S21, welke hiervoor diende als school. In de periode vanaf 1975 – 1979 zijn hier ongeveer 20.000 gevangenen geplaatst en vaak wel 3 keer per dag gemarteld. Het doel van de martelingen was dat ze schuld zouden bekennen aan een misdrijf of dat ze voor de Amerikaanse CIA werkte, terwijl deze mensen nog nooit van de CIA gehoord hadden. Veel gevangenen hebben dit uiteindelijk toch toegegeven omdat ze niet meer wisten wat ze moesten doen. De audio tour door de gevangenis was erg aangrijpend en je kreeg een heel goed beeld welke gruwel daden hier hebben plaatsgevonden. De volgende stop was de Killing Fields en ook daar kreeg je weer een audio tour. Het is raar om door een plek te lopen waar zoveel mensen op brute wijzen om het leven zijn gebracht. Kogels werden niet gebruikt omdat te veel lawaai maakte, ondanks de grote speakers op het terrein die de hele dag communistische muziek afspeelde om boven het geschreeuw van de mensen uit te komen. In plaats van kogels werden knuppels, schoppen en dargelijken gebruikt om de mensen mee te vermoorden. Daarna werden ze in een massagraf geduwd en vervolgens overgoten met een chemisch goedje wat de stand van de lichamen maskeerde. De meest verschrikkelijke plaats daar is waarschijnlijk de Killing Tree en het massagraf ernaast. Het volgende kan schokkend overkomen voor sommige mensen, u bent gewaarschuwd. Dit is wat er bij de Killing Tree gebeurde; Vrouwen werden ontdaan van hun kleding en terwijl ze toe moesten kijken hoe hun kinderen en baby’s tegen een boom dood werden geslagen en vervolgens voor hun voeten gegooid werden en daarna zelf vermoord werden. Werkelijk onmenselijk wat hier is gebeurd. In totaal zijn er in die periode ruim 2 miljoen van de toen 7 miljoen Cambodjanen vermoord, door hun eigen volk nog wel. Er is nog veel meer te vertellen over deze periode in Cambodja maar dat ga ik niet allemaal vertellen. Ik raad het wel aan om eens op te zoeken.

Ik ga het weer over leuke dingen hebben. De volgende stop was Sihanoukville. Dit is eigenlijk meer een soort hub om naar de eilanden Koh Rong en Koh Rong Samloem te gaan. Ik ben 1 nachtje in Sihanoukville gebleven en heb de volgende ochtend de boot gepakt naar Koh Rong Samloem waar ik 3 nachten geboekt had. Koh Rong Samloem is een eilandje van 9 km lang en 4 km in breed, een klein eiland dus. Er zijn hier geen auto’s, beperkt elektriciteit, geen warm water, geen wifi en ook geen pinapparaten. Ik gingen dus even terug in de tijd, en wat is dat lekker zeg. Die middag ben ik meegegaan op een boot tour van het hostel en hebben we op 2 plekken kunnen snorkelen. Daarna kregen we een vislijntje en konden we vissen. De vangst ging later op de BBQ. Ik heb uiteindelijk 2 vissen gevangen. Terwijl we aan het vissen waren konden we genieten van de zonsondergang en zijn later nog naar een plek gevaren om de zon helemaal onder te zien gaan. De BBQ was leuk en de zelf gevangen vis was heerlijk. Elke avond was er bij het hostel een kampvuur en een vuur show. Rond 23:00 zijn we met een groepje weer naar het strand gegaan en nee, niet om te skinny dippen maar om de plankton in het donker te zien. Net zoals ik in Koh Tao al had meegemaakt met mijn nachtduik kon je hier ook de plankton zien lichtgeven in het donker. Dat blijft wel een magisch iets hoor. Al keek je vervolgens omhoog zag je een prachtige sterrenhemel. Eerste dag op Koh Rong Samloem was goed geslaagd. De volgende ochtend heb ik lekker uitgeslapen. Tot 9 uur dan wel, want dat is de tijd dat de elektriciteit er mee stopte en de waaiers dus uitvielen wat resulteerde dat de kamer aanvoelde als een sauna, zo warm was het. Normaal als ik wakker wordt kijk ik eerst even op mijn telefoon. Dat had nu weinig zin dus nam ik maar een ochtend duik in de zee. Dat was zo’n 10 seconden lopen vanaf mijn bed. Heerlijk. Daarna lekker ontbijten en vervolgens een strand opzoeken om de rest van de dag vol te maken. Er was een prachtig strand aan de andere kant van het eiland had ik gehoord dus ben daar maar naar toe gegaan. Clear water bay heette het. Het was wel een goede 50 minuten lopen maar het was het absoluut waard. Leuke wandeling ook wel, eerst een heel stuk over het strand en vervolgend 25 minuten door de jungle lopen. Aan het einde van de jungle wandeling sta je plotseling op een prachtig wit strand, zo’n 2 kilometer lang. De eerste keer dat ik er was heb ik hoogstens 10 mensen gezien dus had het strand bijna voor mijzelf. Het weer was stralend en het zeewater kraakhelder. Aan het einde van de middag ben ik weer terug gelopen naar het hostel en kwam ik een Engels stelletje tegen die de dag ervoor ook op de boot tour mee waren. Ik ben met hun wat gaan drinken en hadden daarna het idee om te gaan vissen. Wij dus naar een winkeltje toe en met handgebaren vragen naar een klosje om te vissen. Die beste man heeft ter plekke 2 klosjes staan maken, netjes met lood en 2 haakjes eraan. Top. Bij de buren kochten we inktvis als aas, die we zelf nog wel even in stukjes moesten knippen. Totale kosten voor visgerei en aas; 2 dollar per persoon. We hadden niet veel geluk met vissen, ik had het record met wel 1 hele vis. Achja, was toch wel even leuk. Die avond nog wat biertjes op en een potje pool gespeeld. De volgende dag zag er niet veel anders uit, behalve dat ik niet meer ben wezen vissen. Na 3 nachten ben ik weer teruggegaan naar het vaste land. Ik had op zich nog wel langer willen blijven maar zo 3 nachten was ook wel goed. Ik heb met een Engelsman zitten praten die daar nu al 7,5 jaar woont. Dat zou ik dan weer niet kunnen denk ik maar het is wel lekker om even op een afgelegen eiland te zitten.

Terug naar Sihanoukville dus, waar ik ook weer 1 nachtje bleef om vervolgens naar Siem Reap te gaan. Nou bleek het dus dat je niet in een keer naar Siem Reap kan en dus terug moet naar Phnom Penh. Als ik dat eerder had geweten had ik vanuit Vietnam beter eerst naar Sihanoukville en dan naar Koh Rong Samloem kunnen gaan en vervolgens Phnom Penh en Siem Reap. Maar ja, je kunt niet alles van te voren weten. Ik had wel meteen vanaf Sihanoukville de nachtbus kunnen pakken naar Siem Reap via Phnom Penh maar daar had ik even geen zin in dus ben maar een nachtje in Sihanouville gebleven en de dag erna besloten om naar Kampot te gaan. Kampot is maar een klein plaatsje en heb daar niet echt veel gedaan eigenlijk. Ik voelde me die dag ook niet zo lekker en was de hele dag erg moe. De volgende dag ben ik wel richting Siem Reap gegaan. Eerst met de bus naar Phnom Penh, ongeveer 2,5 uur en daarna de bus naar Siem Reap welke nog een 6 uur duurde.

In Siem Reap ben ik 3 nachten gebleven. Mensen komen vooral naar Siem Reap om Angkor Wat te bezoeken. Angkor Wat is het grootste tempel complex van de wereld en is opgenomen in de UNESCO werelderfgoedlijst. Hier heb ik een dag rondgelopen maar ik heb zeker niet alles gezien. Ik denk als je alles wil zien daar moet je er wel een weekje voor uit trekken. Maar na een dag had ik het wel gezien, op een gegeven moment ben je verzadigd en lijkt elke tempel hetzelfde. Ook heb ik in Siem Reap het landmijn museum bezocht. Siem Reap heeft ook een leuke Brew Pub met 7 verschillende biertjes. En ja, die heb ik allemaal geprobeerd. Na 3 dagen was het tijd om weer terug te gaan naar Bangkok. Die busrit heeft in totaal 11 uur geduurd. We kwamen rond de spits tijd Bangkok in rijden en dat is de grootste ellende qua verkeer wat je jezelf voor kan stellen. Een afstand van 10 kilometer duurde ruim 2 uur.

Aangekomen in Bangkok ben ik gaan eten en naar bed gegaan, ik was zo gaar van die bus. De dag erna zou ik gaan vliegen naar Phuket. Om 3 uur heb ik een taxi gepakt naar het vliegveld en om half 10 in de avond was ik in mijn hostel in Phuket. Phuket is het grootste en meest toeristische eiland van Thailand en dat merk je aan alles. Ik had de zondag nog vrij gepland om Phuket een beetje te verkennen maar daar is weinig van terecht gekomen want het regende met bakken uit de hemel die dag. Die zondag is een luie Netflix zondag geworden. De volgende ochtend heb ik vroeg een taxi gepakt naar Tiger Muay Thai waar ik een weekje ging trainen. Om half 8 heb ik ingecheckt en om 8 uur had ik mijn eerste les. Deze week zag er voornamelijk als volgt uit; van 8 tot 10 in de ochtend muay thai trainen, daarna eten, opfrissen en uitrusten voor de middag sessie van 3 tot 5. Op sommige dagen heb ik nog een uurtje MMA erbij gedaan of een uurtje yoga. Zaterdag heb ik tussen de ochtend en middag sessie een personal training gehad om er nog even het maximale uit te halen. In deze 6 dagen heb ik 25 uur gesport, wat een prima detox weekje was na 6 maanden reizen en niet sporten. Ik had hier graag nog een paar weken langer gebleven om verder te trainen. In de straat waar Tiger zit, zitten nog veel meer sportscholen en het is echt gebied waar iedereen is om gezond te leven, te eten en te sporten. Ik zie mezelf hier later nog wel eens terug komen voor een langere periode, een maandje ofzo. De dag na mijn laatste training heb ik lekker niks gedaan. Een beetje bij het zwembad gehangen. Gelukkig was het lekker weer die dag. In de avond ben ik terug gevlogen naar Bangkok waar ik om half 2 in de nacht aankwam bij mijn hostel.

Vandaag is mijn allerlaatste dag van mijn 6 maanden durende reis. Gek dat het nu dus echt de laatste dag is, het lijkt voorbij gevlogen dit half jaar. Vandaag ga ik in Bangkok nog wat rondlopen en vanavond ga ik naar een bar van Mikkeller, een goede brouwerij uit Denemarken met hele lekkere bieren. Morgen ochtend pak ik om half 6 een taxi naar het vliegveld. Om 9 uur vlieg ik naar Dubai en vervolgens naar Amsterdam waar ik om 8 uur in de avond aankom. Gek om naar huis te gaan maar toch ook wel weer zin om iedereen weer te zien. Ik heb een fantastisch half jaar gehad en herinneringen voor het leven gemaakt. Prachtige landen bezocht en super toffe mensen ontmoet van over de hele wereld waaronder ook absoluut de lokale mensen. Australië was in een woord geweldig en Azië heeft mij echt positief weten te verassen. Voor nu ga ik het hierbij laten en ik hoop dat jullie mijn reisverslagen met plezier hebben gelezen. Tot het volgende avontuur!

Reacties

Reacties

Tim

Herinneringen die je nooit vergeten zal! Prachtig Stefan, heel herkenbaar. Super fijn om te horen dat je zo'n goede tijd hebt gehad. Nu heb je genoeg goede spots om ook eens los een reisje te maken met vrienden oid :) Laat maar weten wanneer je weer die kant op gaat, I'm in! Fijne terug reis kerel. Groet Tim Salet

Angela

Terwijl ik je reis verslag zit te lezen zit jij in het vliegtuig van Dubai naar Amsterdam. Dat jij geen schrijver wordt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!