stefanschlicht.reismee.nl

Part 4: Thailand

Sawadi Khap. Dat is Thais voor goedendag. Het is weer een paar weken geleden sinds mijn laatste blog uit Australië maar sindsdien weer veel gezien en gedaan. Na een vlucht van 9,5 uur kwam ik aan in Bangkok. Zodra je buiten sta merk je direct dat je in een ander continent bent, de hitte, de geur, de mensen. Om 2 uur in de nacht was ik in mijn hotel en ben ik gelijk gaan slapen, ik was moe van de vlucht omdat ik totaal niet geslapen had. De volgende dag werd ik al vroeg wakker en heb die dag niet echt veel gedaan. Ik ben even naar Khao San Road gelopen en wat gegeten. Khao San Road is de backpackers place to be in Bangkok, één lange straat vol met barretjes, restaurants en streetfood wagentjes. Om hier voor de eerste keer te zijn is best wel vreemd. Thailand, en Azië op zich, is echt een andere wereld dan die wij gewend zijn en het heeft mij wel een paar dagen gekost om te wennen. De volgende dag heb ik uitgecheckt bij mijn hotel en ben ik naar het volgende hostel gelopen, wat vlak bij zat. Daarna ben ik naar het vliegveld gegaan om mijn zusje op te halen die 3 weken met mij mee ging reizen. Heel veel zin in, maar zal ook wel weer wennen zijn om met iemand te reizen en rekening te moeten houden met een ander. Maarja, dat nam niet weg dat ik ontzettend veel zin in had om met haar 3 weken door Thailand te reizen.

Eenmaal op het vliegveld keek ik op de borden bij welke aankomsthal ze uit zal komen en dat was ‘C’ volgens het bord. Na een aantal uren gewacht te hebben snapte ik niet waar ze nou bleef. Ik had ook geen wifi op het vliegveld dus kon haar geen bericht sturen of bereiken. Uiteindelijk heb ik maar een Thaise sim kaart gekocht met wat data erop zodat ik haar kon bereiken, en 10 seconden daarna lopen we elkaar tegen het lijf. Wat bleek nou, ze was er bij aankomsthal ‘B’ uitgekomen. En omdat ze mij daar niet zag staan was ze lichtelijk in paniek, hetzelfde als ik. Het stond gewoon verkeerd aangegeven op het bord waardoor ik veel te lang heb staan wachten bij de verkeerde hal… Maar goed, het is allemaal goed gekomen en hebben uiteindelijk een taxi gepakt naar het hostel. De volgende dag had ik een fietstour geboekt door Bangkok. Het bedrijf, Co van Kessel, is lang geleden opgericht door een Nederlander en je raad nooit door wie. Co van Kessel inderdaad. Helaas is de beste man 4 jaar geleden overleden maar het bedrijf bestaan nog steeds en er komen veel Nederlanders op af. De fietstour was erg leuk, fietsen door de smalle straatjes van Bangkok, over de lokale marktjes en langs Chinatown. We zijn gestopt bij een tempel, wat voor ons de eerste maar zeker niet de laatste tempel was. Vervolgens zijn we met die fietsen op een boot gegaan en een stukje gevaren naar een minder toeristisch stukje van Bangkok. Hier hebben we door de kokosnoot- en bananenplantages gefietst. Onderweg stopte we een aantal keer en kregen we drinken en lokale snacks. We kregen nog een maaltijd in een restaurantje aan de rivier. Erg lekker lokaal eten met een mooi uitzicht. Ten slotte zijn we met de boot weer terug gegaan naar het startpunt van de tour. Die avond zijn we nog wat gaan eten en hebben we een voetenmassage gedaan. Zaterdag hadden we het plan om naar een floating market te gaan. Dit is een markt met heel veel bootjes waar mensen lokale mensen hun eten kopen. We hielden een taxi aan en vroegen naar de floating market. Na wat hersengekraak van de taxi chauffeur wist hij uiteindelijk wel war het was. Na 2 minuten moest hij ander chauffeurs al om de weg vragen, waar ik al niet zo’n fijn gevoel bij had. Daar bovenop word hij na 10 minuten aangehouden door de politie. Mooi moment om uit te stappen en maar wat anders te gaan doen. Toevallig was dit precies bij Wat Pho, de tempel van de liggende Buddha. Een van de bekendste tempels in Bangkok. Hier zijn we dus maar naar toe gegaan. Het is een prachtige tempel maar na een half uur heb je het ook wel gezien. Daarna zijn we verder gelopen naar het koninklijk paleis, wat naast de Wat Pho ligt. Het was er zo druk, en het was ook erg ar, dat we uiteindelijk maar besloten hebben om deze over te slaan. Vanaf hier hebben we andere taxi gepakt en toch maar besloten om naar de floating markets te gaan. Deze taxi chauffeur wist echter precies waar het was en hij wou op de meter rijden, wat uiteindelijk 4x goedkoper bleek te zijn. De floating market was een goede keuze, een gezellige sfeer met lokale mensen en bijna geen toeristen. Hier hebben we lekker pad thai gegeten en nog met onze voeten in zo’n bak met vissen gezeten die dan je doden huidcellen opeten. Maar het voornaamste wat ze doen is kietelen. Zondag was de dag dat we de nachttrein zouden pakken naar Chiang Mai. Maar we hadden nog de hele dag dus zijn we nog wat tempels geen bezoeken. We zijn bij het Royal Palace geweest, Wat Phra Keo en de Wat Arun (tempel van dageraad) geweest. In de middag hebben we nog even in het hostel gezeten voordat we een taxi pakte om richting de nachttrein te gaan. De nachttrein is echt prima te doen, goede airco en ze komen op een gegeven moment je bedje uitklappen. Voordat ik het wist waren we in Chiang Mai.

We waren al vroeg in het hostel en wilde eigenlijk zo snel mogelijk een scooter huren om naar Pai te rijden. Een rit van 130km en 762 bochten. Scooters zijn hier geen scooters zoals wij ze kennen in Nederland. Een scooter in Nederland heeft 45cc, hier beginnen ze bij 125cc, dus eigenlijk is het een motor. De rit was uitdagend maar wel erg mooi om te rijden. Onderweg zijn we een paar keer gestopt om te tanken, drinken en eten. We waren aan het eind van de middag in Pai en hebben daar een hostel gezocht omdat we niks geboekt hadden. De eerste had gelijk plek dus dat was mooi. Ook zijn we nog naar een waterval gereden maar die stond helaas droog. We hebben nog wat gegeten en gedronken en zijn naar bed gegaan, versleten van de reis. De volgende dag in Pai zijn we eerst naar de witte Buddha gegaan. Een stevige klim naar boven maar mooi om de witte Buddha te zien. Daarna zijn we doorgereden naar een waterval aan de andere kant van Pai. Deze was een stuk beter dan de eerste waterval, want deze stond alles behalve droog. In eerste instantie leek het niet veel bijzonders maar nadat we een stuk naar boven zijn geklommen zagen we dat we konden zwemmen. Natuurlijke zwembaden, prachtig. Vervolgens zijn we nog verder naar boven geklommen en zijn we er achter gekomen dat je via de rotsen naar beneden kon glijden. Dit was zo leuk. Na een tijdje kwamen er ook lokale mensen met jonge kinderen. Zo leuk om die kleine mannetjes zonder enige twijfel of angst van die rosten af te zien glijden en net zo makkelijk weer over de stijlen rosten naar boven klimmen. Daarna zijn we nog wat gaan eten en zijn we ons klaar gaan maken om de rit terug naar Chiang Mai te rijden. Eenmaal terug in Chiang Mai zijn we gaan eten en gaan slapen, wederom moe van het scooteren en de volgende dag werden we al vroeg opgehaald om een dag naar de olifanten te gaan. De wekker ging vroeg, snel ontbijten en spullen pakken voor een leuke dag met de olifanten. Na een rit van 1,5 uur achter in een auto waren we er eindelijk. We kregen eerst wat uitleg over het park en de olifanten. De olifanten in dit park zijn opgevangen en word goed voor ze gezorgd. Ook wordt er hier niet op hun gereden. De olifanten hebben hier een goed leven met genoeg bewegingsvrijheid. Na de uitleg zijn we ze gaan voeren. Bananen en suikerriet lusten ze graag. Bananen eten ze in trossen tegelijk. Na het voeren zijn we medicijnen gaan maken voor de olifanten en daarna kregen we lunch. Na de lunch was het tijd om met de olifanten te gaan modderbaden. Dit is het speelkwartiertje voor ze, echt heel leuk om de olifanten zo te zien dollen met elkaar. Ook mochten wij de olifanten helemaal insmeren met modder, een leuke ervaring. Tenslotte zijn we ze gaan wassen in het water en dat was het voor de dag. De terugweg naar het hostel was ook erg leuk. Het was namelijk een dag voor Songkran, het Thaise nieuwjaar. Met Songkran ligt alles in Thailand stil en is iedereen op straat te vinden om elkaar nat te spetteren met water. Complete emmers water, waterpistolen, tuinslangen, noem maar op. Op de terugweg zijn we meerdere keren compleet nat gegooid door lokale kinderen langs de weg. We konden ons niet goed beschermen omdat de achterkant van de auto gewoon open was. Maar het was erg leuk om mee te maken, het maakte de rit terug zeker leuker. We zaten in de auto met 5 Amerikanen. Op een gegeven moment sliepen ze allemaal half, of in ieder geval ze hadden allemaal hun ogen dicht. Waarop ik keihard riep ‘’watch out, there they come with the water’’, waardoor ze allemaal een meter omhoog vlogen. Die had ik mooi tuk. Dus Songkran, dat stond op de planning voor de volgende dag. We hebben s’avonds nog 2 waterpistolen gekocht, armed and ready voor Songkran. Rond 12 uur de volgende dag zijn we de straat op gegaan en op de grote wegen was het al snel feest. Iedereen is vrolijk en spettert elkaar onder met water, niemand of niks is veilig. Al snel waren we zeiknat, en dat bleef zo voor de rest van de dag. Dit was een hele leuke ervaring. Zo leuk om te zien dat het nieuwjaar op zo’n positieve manier gevierd wordt door echt iedereen. Heel laat is het niet geworden omdat we de volgende dag zouden vliegen naar Surat Thani om vervolgens naar het Khao Sok National Park te gaan. Eenmaal aangekomen in Surat Thani bleek dat het Khao Sok national park volgeboekt was dus hebben we besloten de volgende dag maar naar Koh Phangan te gaan. S ’avonds hebben we wat rond gelopen in Surat Thani maar veel is daar niet te beleven. Wel hebben we wat rondgelopen op een leuke night market en hebben we lekker street food op daar.

De volgende dag werden we al vroeg opgehaald om richting de boot te gaan. De boottocht duurde ongeveer 2 uur wat prima te doen was. Het hostel wat ik geboekt had bleek ook erg leuk te zijn, direct aan het strand, met een bar en zwembad. In de middag hebben we dus ook lekker niks gedaan en een beetje in de zee gezwommen. Echt verkoelend is dat overigens niet, het zeewater was rond de 30 graden. Voor de volgende dag hadden we een scooter gehuurd om het eiland te gaan verkennen. Omdat de full moon party net was geweest was het wat rustiger op Koh Phanghan. Dit eiland staat bekend om zijn feesten, maar het is zeker meer dan alleen een party eiland. We zijn eerst naar een lookout punt gereden, waar je mooi uitzicht had over de zee. Vervolgens hebben we een strandje gevonden bij een resort waar we een tijdje zijn gebleven. Ze hadden hier heerlijke fruitshakes en het strand was prachtig. Daarna zijn we naar een waterval gereden. Prachtige waterval waar je helemaal naar beneden kon klimmen. Het duurde ongeveer een half uur voordat we beneden waren en het was een pittige klus maar het was wel leuk, een beetje avontuur. Vlakbij de waterval zat nog een klein strandje waar we wat hebben gegeten en vervolgens weer terug gescooterd naar het hostel. Die avond ben ik formule 1 gaan kijken in een bar waar ik wist dat het uitgezonden werd. De volgende dag besloten we de scooters nog maar een dag te houden en het eiland nog wat meer te verkennen. We kwamen al snel terecht bij de Slip ’N Slide. Een klein waterpark welke maar een paar keer per maand open is, en nu was hij open. Hier hebben ze 2 grote glijbanen met een schans aan het einde, waardoor je voor een seconden of 3/4 in de lucht hangt voordat je in het water beland. Mijn innerlijke kind kwam weer naar boven en ik vond het geweldig. Anouk durfde echter niet, ook al snap ik dat wel want die glijbanen waren next level. Dit heeft hele gave filmpjes opgeleverd met de gorpo. Na een keer of 8 van de glijbaan had ik het ook wel weer gezien. Ook omdat ik bij een van de landingen precies op mijn achterste terecht kwam, wat resulteerde in een beetje een zere reet. Op aanbevelen van een kamergenootje zijn we doorgereden naar Malibu Beach. Prachtig wit strand in een baaitje. Hier hebben we lekker gegeten en even op het strand gelegen. Maar het was zo bloedheet dat we het niet lang volhielden. Op een gegeven moment merkte ik dat er vervelende vliegjes op mijn benen zaten die prikte en bloed zogen. Toen zijn we maar snel weggegaan. Weer door op de scooter naar een andere waterval. Deze was helaas niet zo spectaculair als de vorige maar ja, ze kunnen niet allemaal even mooi zijn. Die avond hebben we bij een lokaal marktje van alles en nog wat gegeten. In het hostel nog een duik in het zwembad een biertje bij de bar was een goede afsluiter van de dag. Het scooteren beviel zo goed dat we ze nog maar een dag hebben gehuurd, al hebben we niet heel veel meer gereden die dag. We zijn nog naar 2 stranden geweest en toen hadden we het hele eiland wel zo’n beetje gehad en besloten we de rest van de dag bij het hostel te chillen. De volgende dag zouden we namelijk richting Koh Tao gaan om te gaan duiken, eindelijk. Die avond ben ik nog in contact geraakt met een aantal mensen in het hostel en ben ik overgehaald om mee te gaan naar de half moon party. Dit was een house party midden in de jungle, leuk om mee te maken.

De volgende dag was het dus tijd om naar Koh Tao te gaan. De boottocht duurde ongeveer 1,5 uur en rond een uur of 4 waren we bij het duikresort waar we de PADI Open Water Course zouden gaan doen. Die zelfde avond kregen we al een introductievideo te zien van goed 3 uur waar we ook vragen over moesten beantwoorden. In de avond niet veel meer gedaan want we wilde fit zijn voor de volgende dag. Om 8 uur moesten we verzamelen in het restaurant waarna we onze duik spullen moesten uitzoeken. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan om alle vaardigheden te oefenen. We leerde hoe we alle spullen in orde moesten maken voordat we het water in gingen en in het water oefende we dingen zoals hoe je moet handelen als je geen lucht meer hebt, of wat te doen wanneer je masker vol water loopt of helemaal eraf schiet. Veel wist ik al van eerdere duiken maar toch heb ik nog veel bijgeleerd. In de middag hadden we nog wat meer theorie en de avond hadden we vrij. We zijn met de groep wat gaan eten en daarna niet veel meer gedaan. De volgende ochtend werden we om 07:00 verwacht in het restaurant. Eerst wat uitleg over de 2 duiken voor die dag en toen waren we klaar om te gaan. Met een klein bootje werden we naar de grotere boot gebracht om uit te varen naar de eerste duiklocatie. Deze 2 duiken gingen super en het beviel goed. Een paar mooie dingen gezien onder water en het koraal is ook erg mooi. In de middag hadden we nog de laatste praktijk les en gelijk daarna moesten we examen doen welke we makkelijk gehaald hebben. In de avond lekker gegeten met de groep en vervolgens nog een biertje gedaan. Wederom moesten we de volgende dag om 07:00 verzamelen en kregen we uitleg welke duiken we vandaag zouden maken en welke oefeningen we onder water zouden gaan oefenen. Vandaag stond ook de 18 meter duik op de planning. We zouden naar een plek gaan waar met enige regelmaat walvishaaien worden gespot, dus misschien hadden we vandaag wel geluk en zouden we zo’n vriendelijke reus in het echt zien. De duiken gingen wederom super goed en het was erg leuk. Helaas zijn we met de 2e duik die dag wel de gorpo verloren. Ik had een tijdje terug al een wristband gekocht zodat het makkelijk was om hem mee te nemen tijdens het duiken. Ook had ik nog een duikfilter gekocht om mooiere beelden te maken. Tijdens de eerste duik had ik super mooie filmpjes en foto’s gemaakt maar met de 2e duik is de gopro helaas verloren gegaan. De duik instructrice is nog naar 30m diepte gedoken om op de bodem te zoeken maar het zicht was te slecht dus helaas pech, gorpo weg. Na de laatste duik waren we wel officieel open water divers. Ik vond het zo leuk dat ik later besloten heb er nog een dag aan vast te plakken en te gaan voor Adventure Diver. Dit is onderdeel van de Advance Open Water Course maar die is 2 dagen en daar had ik helaas geen tijd meer voor. Ook omdat we de dag erna zouden vliegen en dat is niet toegestaan binnen 18 uur sinds je laatste duik. Dus heb ik gekozen om die ene dag er nog achter aan te doen. Die avond hebben we het goed gevierd dat we open water divers zijn en het was een gezellige avond in de bar. We hebben nog een video zitten kijken die iemand voor ons heeft gemaakt met leuke beelden van het duiken. De volgende dag was ik redelijk brak maar had toch weer heel veel zin om te gaan duiken. Vandaag stonden er 3 duiken op de planning. De eerste was een diepte duik naar 30 meter, de tweede een navigatie duik en de laatste een nachtduik. Na enige uitleg een paar vragen lijsten over de specifieke duiken was het tijd om de boot weer op te gaan. De diepte duik was de beste tot nu toe. Het is een raar gevoel dat je 30 meter diep onder water bent en gewoon adem aan het halen ben. Heel lang kan je niet op die diepte blijven want hoe dieper je gaat, hoe minder zuurstof je beschikbaar hebt omdat je meer inademt in het diepen. De navigatieduik was ook erg interessant, iedereen kreeg een kompas om zijn pols en na de uitleg zijn we het water weer in gegaan. Eenmaal onderwater moesten we eerst 10 meter weg zwemmen in de richting die werd toegewezen door een van de instructeurs en daarna moest je aan de hand van het kompas weer terug zwemmen, eitje. De 2e test was wat lastiger maar nog steeds redelijk makkelijk. Aan de hand van het kompas moest je in een vierkant zwemmen en telkens het kompas bijstellen in de juiste richting. Dit ging in 1 keer goed. De laatste test was wel lastiger. In zuid of noordelijke richting zwemmen voor ongeveer 10 minuten of 50 bar aan lucht en vervolgens de weg weer terig vinden naar precies het zelfde punt als waar je vandaag kwam. Dit is lastig omdat je niet altijd in een rechte lijn kan en dus vaak aanpassingen moet maken op je kompas. Uiteindelijk ben ik met mijn maatje niet precies terig gekomen bij het begin punt maar volgens de instructeur deden we het goed, alleen de stroming zat een beetje tegen en is lastig rekening mee te houden op de eerste navigatie duik. Na de navigatie duik zijn we weer terig aan land gegaan en hadden we een uur om te eten voordat we weer moesten verzamelen voor de nacht duik. Naja nachtduik, meer sunset duik. Zodra de zon onder was zijn we ons klaar gaan maken om het water weer in te gaan. Dit keer kregen we nog iets anders mee, namelijk een zaklamp. Erg handig als je duikt in het donker. Dit beloofde de beste duik te worden tot nu toe dus ik had er erg veel zin in. In het donder komen alle roofdieren tevoorschijn om te jagen. Denk aan haaien, barracuda’s en andere grote vissen. Na 20 minuten gedoken te hebben moesten we plotseling naar boven. De divemaster die onze duik leidde was namelijk de groep kwijtgeraakt en de procedure is dan dat iedereen naar boven gaat en de duik beëindigt. Balen voor ons, we hadden niet echt veel bijzonders gezien en iedereen was een beetje teleurgesteld. Toen Becky, onze instructrice, eenmaal terug op de boot was zag ze onze gezichten en stelde voor om terug het water in te gaan. Dit was de beste beslissing ooit want deze duik, van nog eens 20 minuten, was echt de beste tot nu toe. Dit keer waren we maar met 4 personen dus konden we snel naar beneden en uiteindelijk nog veel gezien. Op een gegeven moment moesten we allemaal onze zaklampen uit doen waardoor het echt pikkedonker was. Ik kon nog net degene voor mij zien maar 2 seconden niet opletten betekent dat je iedereen kwijt bent dus je moest wel gefocust zijn. Maar wat is dat bijzonder zeg, echt fantastisch. Het water zit vol met plankton en plankton gloeit op in het donker. Als je dus beweegt in het water lijkt het wel een lichtshow van Tinkerbel, echt heel magisch. Dus nu ben ik ook Adventure Diver en kan ik overal ter wereld tot 30 meter diepte duiken, blij dat ik deze dag er nog bijgedaan heb. Voor nu zat het duiken er dus op, maar ik ga zeker vaker duiken in mijn leven, het is echt geweldig.

De volgende dag was een flinke reis dag. In de ochtend hadden we de boot helemaal terug naar Surat Thani. Deze ging eerst langs Koh Phangan en later nog langs Koh Samui. Vanuit Surat Thani hadden we direct de bus naar het vliegveld waar we ruim op tijd aanwezig waren. Op het vliegveld konden we niet veel meer doen dan wachten, eten en wat drinken. Om 9 uur ging onze vlucht terug naar Bangkok en waren rond 11 uur in het hostel in Bangkok. Ik had hetzelfde hostel geboekt in Bangkok dus we wisten waar we naar toe moesten. Gebroken van de reis dag zijn we vrijwel direct gaan slapen. De volgende dag zou Anouk weer teruggaan naar huis en zaten haar 3 weken Thailand er alweer op. We zijn die dag nog naar een shopping mal gegaan en nog even op Khao San Road geweest. De taxi rit naar het vliegveld was ook een verhaal op zich. We zaten in een best wel oude taxi die niet zo heel goed meer werkte bleek wel. We stonden voor het stoplicht op een heuveltje toen de motor afsloeg en niet meer wilde starten. De politie kwam erbij en samen met de politie hebben we de auto weer aan de praat gekregen door te duwen, haha. Op het vliegveld heb ik mijn zusje afgezet, gedag gezegd en ben ik zelf weer terug gegaan naar het hostel. Het waren 3 super leuke en gezellige weken met Anouk en ben blij dat ze er was, het zal wel weer even wennen worden om alleen te reizen. Ik ben nog 2 nachten in Bangkok gebleven maar heb niet zo veel meer gedaan, het was ook erg warm die 2 dagen. Wel ben ik een nieuwe gopro gaan kopen omdat ik de laatste 2 maanden toch nog wel wat mooie beelden wou maken. Dit was het weer voor nu, later meer met o.a. Laos, Vietnam en Cambodja.

Reacties

Reacties

Sylke

Leuk Steef! Geniet er nog even van! Xxx

Anne

Super gaaf steef! Jammer dat je je Gopro (of is het Gorpo :D) bent kwijt geraakt! Dat eerste filmpje van het duiken was idd echt mega bruut. Fijn dat het zo leuk was met je
zusje en heel veel plezier in de volgende landen! Xx

Miranda

Wil een goed verhaal weer,super om te lezen!Anouk heeft ook zo genoten he,leuk om op terug te kijken.Nog 2 maanden,niet normaal zo snel als het gaat,geniet er volop van xxxxvan ons

Angela

Wat een super mooi reisverslag heb je er weer van gemaakt. Erg leuk om te lezen.veel plezier nog en geniet ervan.
Groetjes van ons ????????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!