stefanschlicht.reismee.nl

Part 2: Agnes Water - Surfers Paradise

G’day allemaal. Hier weer een update vanuit Aussie. Sinds de laatste blog heb ik weer een hoop meegemaakt en gezien. De volgende stop was dus Agnes Water / Town of 1770. Dit was ook mijn eerste ervaring met de nachtbus. Een reis van ongeveer 9 uur. Ik heb gelukkig goed kunnen slapen dus het viel wel mee, scheelt ook weer een nacht in een hostel. Die dag in Agnes Water heb ik niet veel meer gedaan behalve naar het strand geweest en boodschappen gedaan, lekker relaxed dus. De volgende dag had ik mijn eerste surf les geboekt. De golven waren niet zo goed maar opzicht wel fijn om de basics te leren en om een beetje de balans op het bord te oefenen. Uiteindelijk ruim 2 uur in het water gelegen en een paar keer kunnen staan. Ging dus al de goede kant op. De 3e dag in Agnes heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar Town of 1770 gefietst. Aan het eind van Town of 1770 was een pittige klim om bij een mooi uitzicht punt te komen, was de moeite waard. Town of 1770 heeft zijn naam te danken aan kapitein James Cook die hier voor de 2e keer in Australië aan land kwam in het jaar, je raad het niet, 1770. Ik ben verder die dag nog naar een lokale destilleerderij gefietst waar ik een proeverij heb gehad van de eigenaar. Deze man maakt 4 likeuren van fruit, waarvan hij het fruit zelf teelde. De man had leuke verhalen en de likeuren waren erg lekker. Daarna ben ik even een uurtje op het strand gaan liggen voordat ik om 16:00 opgehaald werd voor een zonsondergang tour met een kajak. We gingen een eindje het water op langs de kust en vervolgens naar een zandbank. Daar stapte we uit en de gids tovert ineens wijn en een snack tevoorschijn. Prachtige zonsondergang met een drankje, perfect. Na de zonsondergang zijn we met de groep weer terug gaan kajakken en werden we weer bij het hostel afgezet. Ik heb helaas geen dieren gezien met het kajakken maar de gids vertelde dat ze vaak dolfijnen, schilpadden en roggen zien. Goed verkoop praatje of de waarheid, ik weet het niet. De laatste dag in Agnes water ben ik nog een keer gaan surfen. Dit keer met een andere organisatie. De groep was mega groot, een man of 30, waardoor we in 2 groepen moesten splitsen en rouleren met surfen. Het surfen ging al een heel stuk beter dan de eerste keer en heb een paar keer goed kunnen staan. Tijdens het surfen nog twee Nederlandse meiden leren kennen die toevallig ook in mijn hostel zaten. Na het surfen ben ik met hun gaan lunchen. Van surfen krijg je honger, het is best zwaar haha. Aan het eind van de middag ging er vanuit het hostel een sunset tour dus die ook nog maar even meegepakt. Uiteindelijk een beetje tijdsverspilling want die ging dus naar het uitkijk punt bij Town of 1770 waar ik de vorige dag al naartoe gefietst was. En er was ook niet echt een zonsondergang want het was mega bewolkt.

De volgende dag ging mijn bus om 06:30 richting Hervey Bay. Over Hervey Bay kan ik kort zijn, die had ik beter over kunnen slaan. Erg saai plekje waar letterlijk niks te doen is. Ik verbleef er 2 dagen waarvan ik er 2 aan het zwembad heb gelegen. Ik was blij dat ik na 2 dagen de bus pakte naar Noosa. Vanuit Noosa had ik een tour geboekt naar Fraser Island, een van de hoogte punten van de oostkust. Ik kwam pas laat in de middag aan in Noosa omdat de bus flinke vertraging had opgelopen voordat ik in Hervey Bay was opgestapt. Eenmaal aagekomen in Noosa moest ik nog lopen ook naar het hostel. Normaal rijden er shuttle busjes van en naar het hostel. Omdat de bus vertraging had was er ook gen shuttle dus ik moest lopen. Noosa is best wel heuvel achtig ben ik achter gekomen, was best wel een pittig stukje lopen met 2 tassen. Die avond heb ik voor mezelf gekookt en verder niet veel meer gedaan. De volgende dag heb ik veel gelopen, 20.8 KM om precies te zijn. In de ochtend ben ik begonnen aan een prachtige wandeling langs de kust van Noosa en door het nationaal park. Ik had de tip gekregen om goed te zoeken naar de Fairy Pools. Dit zijn een soort natuurlijke zwembaden dicht bij de zee. Ik heb ze gelukkig gevonden, het was de klim naar benden en weer omhoog wel waard. In de avond ben ik nog een drankje gaan doen met een Nederlandse meid die bij mij op de kamer lag en die toevallig op dezelfde tour zat als mij naar Fraser Island. Die avond heb ik het niet laat gemaakt want ik werd de volgende ochtend om 06:45 opgehaald voor de Fraser Island tour.

Na het zien van een instructie video zijn we met 28 man in 4 grote 4x4 Toyota Landcruisers gaan rijden richting Rainbow Beach, een tocht van 2 uur. Ik had weer het slimme idee om maar achterin te gaan zitten wat resulteerde in 2 uur lang geen kant op kunnen en opgevouwen zitten. Daar ging dus niet meer zitten als we op het eiland waren. In Rainbow Beach zijn we nog gestopt om 2 mensen op te halen, te tanken en lucht uit de banden te laten wat beter is als je op zand rijd. Vervolgens rijden we het strand op en direct op de ferry. De ferry duurde 10 minuutjes en vervolgens rijden we weer op het strand richting het kamp waar we meteen lunch kregen. Onderweg naar het kamp hebben we de eerste, en achteraf ook de laatste, Dingo zien lopen. Dingo’s zijn wilde honden die nog op het eiland leven. We hebben duidelijke instructies gekregen om ze met rust te laten, geen eten te geven etc. omdat ze wild zijn en dus vallen ze je aan. Na de lunch heb ik voor het eerst een stuk gereden naar Lake Wabby. Het was nog een flinke wandeling om daar te komen, over een zandpad op het heetst van de dag. Lake Wabby ligt midden in de duinen. Op het ene moment zie je niks anders dan zand en plotseling is er een meer. We hebben daar wat gezwommen en iedereen een beetje leren kennen. Vanaf Lake Wabby zijn we terug gegaan naar het kamp voor het diner. Verder stond er niks meer op de planning in de avond behalve spelletjes, uitleg van de gids Dave. Dave was 26 jaar, woog 140 kilo en had een enorme baard, lang haar en liep de hele dag op blote voeten. Maar wat een fantastische gids, super vriendelijke gast en wist werkelijk alles van het eiland. Zelf was hij bezig om geaccepteerd te worden door de Aboriginals van Fraser Island als om het ware een van hun te worden. Dit is nog nooit gebeurd in Australië dus best wel bijzonder. Doordat Dave zo’n speciale band had met het eiland hebben wij zoveel geleerd over de geschiedenis van het eiland en de mensen die er woonde. Voordat we naar historische plekken gingen moesten we een ritueel volbrengen om de plek en de mensen die er woonde te respecteren. Dat maakte de tour wel heel bijzonder. Dag 2 was een drukke dag. We moesten vroeg op om als eerste bij Eli Creek te zijn voordat het er krioelde van de mensen. Eli Creek is een stromend riviertje als het ware, waar je vanaf een hoger punt naar het einde kan dobberen. Het water is drinkbaar omdat het gefilterd is door het zand van het eiland. Daarna zijn we verder gereden naar de Champagne Pools. Dit zijn ook van die natuurlijke zwembaden net als in Noosa maar dan een flink stukje groter. Vervolgens zijn we naar Indian Head gereden. Indian Head is een uitzicht punt en een heilige plek voor de Aboriginals dus weer een ritueel voordat we naar boven klommen. Vroeger gebruikte men het uitzichtpunt om vissen, haaien en schilpadden te spotten zodat de mannen in bootjes wisten waar ze naartoe moesten om de dieren te vangen. Na Indian Head zijn we weer terug gereden naar Ely Creek om af te koelen en het zoute water van de Champagne Pools af te spoelen. Als afsluiter van de middag zijn we naar het Meheno Shipwreck gegaan en heeft Dave verteld hoe het kwam dat dit schip hier terecht is gekomen. Interessant verhaal maar veel te lang voor mij om te typen dus wil je hier, of over iets anders van Fraser Island, meer te weten komen staat het vast wel op Google. Na het avondeten hebben we nog wat spelletjes gedaan en op tijd naar bed gegaan, iedereen was moe van een drukke dag en de volgende dag moesten we er weer om half 7 uit. Op dag 3 zijn we naar Lake Mckenzie gereden. Dit was verder inlands dus de zandwegen waren wel wat lastiger om over te rijden. Hard rijden kan dan ook niet dus we deden zon 45 minuten over 10 kilometer. Lake Mckenzie is het grootste meer op het eiland. Lekker om even te zwemmen voordat het er zwart zag van de mensen. Gemiddeld komen er 1100 mensen per dag bij Lake Mckenzie, echt bizar. Na lake Mckenzie ben ik weer gaan rijden richting een picknick plek waar we gingen lunchen. Dit was best een uitdagend stuk, maar ik vond het super leuk om te rijden. Na de lunch heeft Dave weer een verhaal verteld en deden we nog een kleine wandeling langs een riviertje. Ook een heilige plek dus weer een ritueel. Mannen mochten daar vroeger niet komen omdat de vrouwen daar hun kinderen op de wereld zette. Door Dave zijn verhaal over de plek heb ik serieus nagedacht om de wandeling niet te doen omdat er vroeger geen mannen mochten komen maar Dave zei dat het voor toeristen niet uitmaak. Zelf liep hij niet mee. Na de wandeling zijn we begonnen aan de terug reis naar de ferry en uiteindelijk terug naar Noosa.

Eenmaal weer in het hostel eerst een douche gepakt, voor het eerst in 3 dagen. Op de camping kon je wel een soort van douchen maar schoon werd je niet en het is een en al zand dus binnen no time ben je weer vies. Als afsluiter hebben we nog met een paar mensen van de tour gegeten en een paar biertjes gedaan bij het hostel. De groep was ook erg leuk. Dit was weer een van de hoogtepuntjes van mijn reis.

De volgende ochtend had ik de bus naar Mooloolaba. Niet echt een plekje waar backpackers stoppen maar in Mooloolaba woont Kim. Kim is een vriendin van mijn oud huisgenoot Ronald. Vorig jaar met carnaval logeerde zij bij ons op de Grote Markt en daar ken ik Kim van. Daar ben ik uiteindelijk 5 dagen gebleven en 5 dagen niet veel anders gedaan dan op het strand liggen en relaxen. Even uit de drukke hostels was wel even lekker eigenlijk.

De volgende stop was Brisbane waar ik 4 nachten ben gebleven. Toen ik aankwam kreeg ik een berichtje van Sanne die ik op Fraser Island heb leren kennen en toevallig was zij ook in Brisbane. Daar ben ik de rest van de dag mee op pad geweest, beetje in de stad rond gelopen en avonds een hapje gegeten. Eerder op de dag kreeg ik nog een berichtje van Mark waar ik op het moment was. Mark heb ik leren kennen op de outback tour van Adelaide naar Alice Springs. Die bleek toevallig ook in Brisbane te zijn dus die is later op de avond aangesloten en hebben we een leuke avond gehad met z’n drieën. Sanne en Mark zijn beide Nederlands trouwens. Sanne ging de volgende dag weer verder maar Mark bleef nog een week in Brisbane dus heb daar veel mee opgetrokken. De volgende dag ben ik opzoek gegaan naar een pub die de UFC uitzond en die heb ik gevonden dus ik heb de hele middag sport zitten kijken in de pub. Later op de avond ben ik nog een gokje gaan wagen in het casino. De dag erna heb ik niet veel gedaan, een beetje rondgelopen in de stad. In de middag ben ik naar de bios geweest en in de avond een klein biertje gedaan bij een leuk biercafé. Dinsdag avond had ik met Emmy afgesproken om een hapje te gaan eten en wat te gaan drinken. Emmy komt uit Sliedrecht en ik heb ongeveer twee weken met haar samengewerkt in de Candlelight toen ik daar net begon. Emmy is daarna verhuisd naar Australië, is getrouwd en heeft een kindje. Ze werkt in een bar dus in die bar hadden we afgesproken. Uiteindelijk een super leuke avond gehad en hebben we alle barretjes bezocht waar zij de afgelopen jaren gewerkt heeft. Uiteindelijk was het toch weer redelijk laat toen ik ging slapen en de volgende dag stond er weer een busreisje op de planning naar Surfers Paradise. Daar ben ik op dit moment dus daarover de volgende keer meer. Daaag!

cor en gerda

hoi stefan super leuk zo je vakantie mee te krijgen, hebben het met plezier zitten lezen, nog heel veel plezier daar , groetjes

Miranda

Heeee Steef hoef niet te vragen of alles goed gaat:) Superleuk leuk om te lezen,zijn we weer op de hoogte.Wat maak je toch een hoop mee en zie je mooie dingen! De groeten en een kus van ons xxxx

Angela

Heee????????
Wat heb je er weer weer een mooi reis verslag van gemaakt. Ik heb vandaag je filmpje gezien van het parachute springen. Dat was echt gaaf. Ik zou zeggen : Have Fun. En tot het volgende reis verslag????

Groetjes,

Angela????????