stefanschlicht.reismee.nl

Part 1: Dubai & Australië

G’day people. Ik ben nu al zo’n 6 weken aan het reizen en het bevalt mij goed. In eerste instantie was ik niet van plan om een blog of iets dergelijks bij te houden, maar eigenlijk is het wel een leuke manier om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen etc. Daarnaast is het voor mijzelf een prima tijdsbesteding als ik weer eens 4, 5 of 10 uur in een bus zit. En ja, dat komt redelijk vaak voor. Voor mij zelf is het ook leuk om dit te schrijven, zo sta ik weer eens stil bij de dingen die ik gedaan heb de afgelopen weken. Dat is soms ook wel even nodig, want het leven op reis is af en toe best hectisch. Nouja hectsch, je doet heel veel in een korte tijd. Van de ene naar de andere plek, alles regelen, nieuwe avonturen, nieuwe mensen en voordat je het weet is er weer een week voorbij. Maar verder is het ook heel relaxed hoor, doen wat je wil, wanneer je wil, waar je wil. Maar goed, ik zal proberen zo af en toe een stukje te schrijven. Hieronder het eerste gedeelte van mijn reis. Veel plezier met lezen, of niet, kijk maar ;)

Op vrijdag 6 januari was dan eindelijk zo ver. Op naar een half jaar er tussen uit, een half jaar niet werken, een half jaar, hopelijk, veel zon en warmte. De eerste stop was Dubai, waar ik 2 nachten zou blijven. Wat ik niet wist is dat ik gelijk mijn eerste vlucht met de Airbus A380-800 van Emirates vloog, het grootste passagiersvliegtuig dat er bestaat. Wat een apparaat is dat zeg. En het gekke is, je merkt bijna niet dat je aan het vliegen bent of opstijgt of aan het landen ben. Eenmaal aangekomen in Dubai was het tijd om uit te zoeken hoe dat ik bij mijn hostel moest komen. Dat was niet moeilijk, dat was met de tram. Het hostel was niks bijzonders en zat helaas ver buiten het centrum. Maarja, bacpackers zijn goedkoop he, en het was maar voor 2 nachten. In Dubai heb ik in die 2 dagen best wel veel gezien en gelopen. Natuurlijk de Burj Khalifa van de buitenkant maar ik ben ook naar de 124 en 125ste verdieping geweest. Wat een uitzicht heb je dan, bizar. Verder heb ik een boottocht gedaan langs het Palm Jumeirah eiland, hotel Atlantis en de Burj Al Arab. Die boottocht heeft mooie foto’s opgeleverd. Daarna op aanbevelen van de kapitein naar het Marriot hotel gegaan. Daar kon je naar de 52ste om een biertje te drinken met uitzicht over het Palm eiland. Het waren twee prijzige biertjes maar met dat uitzicht meer dan waard. Ook dit heeft mooie plaatjes opgeleverd. Daarna nog even op Jumeirah beach geweest en even op het strand gelegen. Prima strand met op de achtergrond de Burj Al Arab. De volgende dag was het alweer tijd voor mijn volgende vlucht naar Melbourne. Om 10:10 in de ochtend moest ik vliegen dus het was redelijk vroeg opstaan. Dat ging allemaal prima, de vlucht was ook perfect. Zat achterin het vliegtuig, weer de Airbus A380-800, dus ik kon lekker mijn stoel naar achter gooien. In het vliegtuig bij Emirates heb je een eigen multi media systeem in de stoel voor je waarop je ontelbaar films en series kan kijken dus ik heb mezelf wel vermaakt. Ik kreeg drie keer te eten aan boord en kon zoveel bier bestellen als ik maar wou, alles was gratis. Heerlijk toch. Emirates is tot nu toe wel de beste maatschappij waar ik mee gevlogen heb geloof ik.

Eenmaal aangekomen in Melbourne was ik best wel versleten van die 14 uur durende vliegreis. Daarnaast was het in Melbourne lokale tijd rond 09:00 in de ochtend. In het vliegtuig heb ik bijna niet geslapen. Niet omdat ik niet kon slapen, maar ik zat op mijn gemak een heel seizoen van een serie weg te kijken. Dat kwam er dus op neer dat ik een nacht had overgeslagen. Toen ik in Melbourne uit moest zoeken hoe ik bij mijn hostel moest komen dacht ik bekijk het maar, ik pak een taxi. Van te voren wel even gevraagd wat de prijs ongeveer zou zijn. Achteraf had ik gewoon lekker met de bus moeten gaan, had me 60 dollar bespaard, en had ik minder lang hoeven wachten bij mijn hostel voordat ik in kon checken. Beginnersfout 1 is gemaakt, te snel voor de makkelijke optie kiezen en veel meer geld kwijt zijn. Volgende keer lekker de bus pakken dus. Eenmaal ingecheckt ben ik eerst een poosje op bed gaan liggen, ik was versleten. De dagen daarop ben ik Melbourne gaan verkennen. Melbourne is een hele leuke, open en vriendelijke stad. Mijn hostel zat in St. Kilda. Dat is een wijk van Melbourne aan de zee. Een erg leuke wijk met veel backpackers. Vanuit daar was het een kwartier met de metro om in het centrum van Melbourne te komen. Heb die 5 dagen in Melbourne best veel gelopen, maar ook een hele hoop dingen gezien. Op vrijdag heb ik meegedaan aan een kroegentocht door St. Kilda. Dat was mijn eerste avond op stap in Australië. Ik ben er die avond wel achter gekomen dat ik dat zulk avonden niet heel vaak moet doen anders kan ik in eind februari al richting huis…

De zondag ochtend daarop begon mijn Great Ocean Road Tour. Vanuit Melbourne was het 3 dagen voordat we in Adelaide zouden zijn. De eerste stop was Torquay. Dit is een legendarisch surf stadje waar het surfen in Australië min of meer is uitgevonden. Merken als Billabong, Quicksilver en Ripcurl zijn hier gevestigd. Hier vind je Bells Beach, waar jaarlijks meerdere wereldbekende surfcompetities worden gehouden. Daarna zijn we nog gestopt bij het begin van de great ocean road om een leuke foto te maken. Verder stopte we hier en daar voor het mooie uitzicht, om koala’s te spotten, te hiken naar watervallen en om de kustlijn te lunchen. Hier in Australië vindt je langs de weg en in openbare parken overal barbecues, of zoals ze hier heten Barbies, en ze zijn gratis te gebruiken voor iedereen zolang je ze maar schoon maakt na gebruik. En iedereen doet dat netjes hier, prachtig toch. Ook zie je overal openbare Wc’s, ook gratis in plaats van de gebruikelijke 50 cent in Nederland. Het hoogte punt van de Great Ocean Road was natuurlijk de 12 Apostelen. Prachtig om te zien, zeker bij zonsondergang. Ook wel leuk is dat ze in Australie alles een naam geven aan de hand van wat je ziet. Dus als je een berg ziet die eruit ziet als een pyramide, heet de berg Pyramid Mountain. Zie je een riviertje met veel stenen, heet het Stoney River. Zie je een bruine slang, is het een Brown Snake en ga zo maar door. Dit is bij de 12 Apostelen alleen niet het geval, het zijn er namelijk maar 9 en niemand weet waarom. Na 3 dagen touren ben ik aangekomen in Adelaide. Hier had ik een dagje vrij voordat mijn Outback tour naar Alice Springs begon. Deze tour duurde 6 dagen en ging dwars door het midden van het land. The Red Centre wordt het ook wel genoemd, omdat de rotsen en het zand hier rood zijn en het is in het midden van het land. Snap je het idee achter de namen al, haha? Deze tour is echt fantastisch geweest en heb veel leuke dingen gedaan, veel moois gezien, veel gelopen, zon en hitte maar ook veel regen gehad. We hebben geslapen onder de grond in een mijnstadje en in de openlucht omringd door dodelijke slangen en andere beesten. Op een avond vonden we een baby slangetje. De gids vertelde dat het baby slangetje genoeg gif had om 10 volwassen mannen om te leggen, slaaplekker. In de ochtend deden we meestal een hike, omdat het in de middag gewoon weg te heet was om een stuk door de bergen te lopen. Vaak was het zelfs zo dat als het te heet was de park rangers de wandelpaden afsloten zodat er niemand op kon. In Uluru heb je de bekende rots genaamd Ayers Rock, een spirituele plaats voor de oorspronkelijke bewoners van Australië. Normaal gesproken, als het weer goed is wat meestal het geval is in de woestijn, zie je een prachtige zonsondergang bij Ayers Rock. Helaas was het mega bewolkt toen ik er was. De laatste ochtend hebben we een hike gedaan helemaal om de rots heen, zo’n 11 km. Wederom was het weer niet best, het regende zelfs ontzettend hard. Dit was dan wel weer bijzonder omdat ik de watervallen van Ayers Rock heb gezien, wat niet vaak voorkomt. Zo zie je, elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Eenmaal aangekomen in Alice Springs was de tour voorbij. De 2800 km in de bus waren voorbij. We hebben de avond afgesloten met een diner met z’n allen en daarna nog een paar drankjes gedaan. Na 1 vrije dag in Alice Springs was het tijd om door te gaan naar Cairns. Zoveel was er ook niet te doen in Alice Springs.

Donderdag 26 januari, op Australia Day, vloog ik naar Cairns. Eenmaal aangekomen zo snel mogelijk alle spullen in het hostel dumpen en Australia Day vieren, een nationale feestdag hier. Ik ben uiteindelijk een week in Cairns gebleven. In deze week ben ik op 2 boot tochten geweest naar het Great Barrier Reef. De eerste keer gingen we met een kleine boot de zee op. Deze ging maar naar 1 locatie waar ik heb gesnorkeld en ook heb gedoken. Zelfs met de regen was het rif prachtig en kleurrijk. De tweede tour was beter en ging naar meerdere locaties om te snorkelen. Dit keer was het een catamaran en was het weer veel beter, net als het eten en de plekken om te snorkelen. Om hier te zwemmen is het verplicht om een Stingersuit aan te hebben. Een soort drysuit wat je moet beschermen van dodelijke kwallen. Deze komen hier voor in de periode van november tot april. Ze zijn zo klein dat je ze niet kan zien, maar als je geprikt wordt is het dodelijk dus maar beter dat pak aan. Verder naar beneden aan de Oostkust komen deze box jelly fish, zo heten ze, niet meer voor. Vanaf Cairns ben ik naar Mission Beach gegaan. Een klein dorpje waar mensen vooral stoppen om te skydiven. Dat heb ik hier niet gedaan want dat wil ik vlakbij Sydney doen. In Mission Beach heb ik een fiets gehuurd en een beetje rond gefietst. Na 2 dagen ben ik verder gegaan naar Townsville. Dit is een wat grotere stad en de plek om de ferry te pakken nar Magnetic Island. Dat heb ik ook gedaan en heb op Magnetic Island de hele dag gelopen. Best wel pittige paden door het bergachtige landschap met de volle zon op m’n kale koppie. Maar wel leuk om te doen, prachtige uitzichten in return. Verder heb ik in Townsville niet zoveel gedaan. Heb daar wel een kroeg gevonden die hun eigen bier brouwt dus daar heb ik eventjes doorgebracht. Elke dag eventjes haha. Na Townsville stond Airlie Beach op het programma. De gateway voor de Whitsundays eilanden. Hier had ik een tour geboekt op een boot voor 2 nachten/ 3 dagen. Eenmaal aangekomen in Airlie Beach had ik nog 1,5 dag voordat de tour begon. In die 1,5 dag niet bijzonder veel gedaan, beetje aan de lagoon gelegen en relaxen. Op veel plekken aan de oostkust hebben ze lagoons waar je kan zwemmen omdat je niet de zee in kan vanwege de jellyfish die je doden. Een ideale uitkomst want als het 32 graden is wil je toch zo nu en dan wel even het water in. De tour naar de Whitsunday eilanden was echt fantastisch. Leuke catamaran, leuke crew, leuke mensen, heerlijk eten, prachtige snorkel plekken, mooie zonsondergangen. Echt top. Het hoogtepunt was wel Whitehaven Beach. Ik was een beetje bang dat het tegen zou vallen door alle mooie plaatjes die ik hiervan al gezien had. Maar niks was minder waar. Het zag en precies zo uit als op de foto’s, nog mooier zelfs omdat je het met je eigen ogen ziet. Parelwit zand en mega helder water, bij uitstek het mooiste strand wat ik ooit gezien heb en misschien wel ooit ga zien. Na 2 nachten op de boot was het weer tijd om aan wal te gaan. Ik had nog wel een week op die boot kunnen blijven, zo leuk. De avond hebben we nog een feestje gehad met iedereen van de boot, was erg gezellig. De volgende dag een kater dus niks gedaan en de dag daarop was het tijd om de nachtbus in te gaan naar Agnes Water / Town of 1770 waar ik voor het eerst ga surfen!

Zo dan, een aardig stukje dacht ik zo. Dit is mijn reis in grote lijnen tot nu toe. Ik zet er later wat foto's op want dat duurt best wel lang. Tot de volgende, see ya!

Reacties

Reacties

Sylke

Leuk stuk Steef! Enjoy het surfen!

Ellen

Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat, wat een avontuur! We zijn super trots op je! Geniet van al het moois onderweg!! Veel liefs en kus van pa, ma en Anouk

Arie

Super leuk vriend om te lezen wat je allemaal doet. Goeie reis nog en geniet van alle moois

Angela

Super gaaf hoor, geniet ervan ????????

Miranda

Heee Stefan we horen en zien al veel via je moeder maar dit lezen is wel heel erg leuk!!Echt te gek wat jij allemaal ziet en nog mee gaat maken.Veel plezier in Agnes town en zet hem op he Stefan van Rijsselberghe...????

Guido

Super leuk om te lezen steef, en goed om te weten dat je het naar je zin heb????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!